.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
"قدر" را قدر بدانیم
"قدر" را قدر بدانیم

قرآن در شب قدر که شبي مبارک و پربرکت است نازل شده است، به برکت نزول قرآن و فرشتگان و روح در اين شب جهت سرو سامان دادن به امور بندگان، از قدر و منزلت خاصي برخوردار است.

شب قدراز بهترين شب هاي سال است که مسلمانان اجتماع و برادري خود را به نمايش مي گذارند. شبي که هر کس آن را درک کند و احيا بدارد گناهانش آمرزيده خواهد شد و زندگي نويي خواهد يافت.

قدر شبي است پر برکت که سرنوشت کليه موجودات در آن مقدر مي‌شود.اين شب، شب معين کردن روزي مردم است و بندگان به اندازه تلاش و جهدي که در عبادت داشته‌اند پاداشي دريافت کرده و سهم مي‌برند.

شبي که خداوند آن را از ميان شبها برگزيده است همان طور که از بين موجودات، انسان از جمع پيامبران، حضرت محمد (ص)، از بين مکاتب اسلام، از بين خانه‌هاي روي زمين کعبه، از بين سنگ‌ها حجر الاسود، از بين کتب آسماني قرآن و از ميان ماه ها رمضان را برگزيده است.

از امام صادق (ع) روايت شده که اگر کسي در شب بيست و سوم ماه رمضان هزار مرتبه "انا انزلنا" را بخواند چون صبح کند يقين او شديد و محکم شده باشد.

پيامبر گرامي اسلام (ص) نيز فرمودند: کسي که شب قدر را به عبادت احيا بدارد و با ايمان و صابر باشد خداوند گناهان گذشته اش را بيامرزد.

حضرت موسي در مناجات خود با خدا عرض کرد: خدايا من خواهان قرب تو هستم خداوند فرمود قرب من از آن کساني است که ليله القدر را بيدار باشند.

امام صادق (ع) مي فرمايد: خدا در شب قدر آنچه از سختي يا خوشي يا باران است به مقداري که تا سال آينده خواهد، معين فرمايد.

در اعمال شبهاي قدر تفکر و تدبر، شب زنده داري، غسل کردن، خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد خواندن هفت مرتبه توحيد و بعد از فراغ هفتاد مرتبه ذکر استغفر الله و اتوب اليه، خواندن زيارت عاشورا و دعاي فرج همچنين استغفار ، دعا و قرآن به سر گرفتن توصيه شده است.

آنچه که در اين شب‌ها مهم است رقم خوردن سرنوشت انسان به دست خود اوست.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌هاي علميه استان همدان در گفت‌وگو با ايسنا منطقه همدان، در خصوص منزلت شب‌هاي قدر گفت: شب يا شب‌هاي قدر که سوره‌اي هم درباره اين شب‌ها نازل شده نشان دهنده ارزش و جايگاهي که برخي از موقعيت‌ها، زمان‌ها و اشخاص دارند است.

حجت الاسلام "مجتبي نجفي" ادامه داد: سيد ايام روز جمعه و برترين ليالي نيز شب‌هاي قدر است و اين موضوع به آن جهت اهميت دارد که خداوند متعال هر آنچه براي بشريت ضرورت داشته و سعادت آن را مشخص مي کند در اين شب ها مهيا کرده است.

وي افزود: هدف خداوند متعال از تغيير و آمادگي که در اين شب‌ها براي بشر ايجاد مي‌کند دنبال کردن راه سعادت توسط افراد است.

وي تصريح کرد: شب‌هاي قدر به عنوان برترين شب ها به دليل اينکه ملائکه و جبرئيل بر انسان نازل مي‌شوند و درهاي رحمت الهي گسترده و به وفور خداوند عنايت داشته و همه‌اش سلامتي بوده مورد توجه است.

وي اضافه کرد: به خاطر شان اين شب‌ها توصيه شده در شب‌هاي قدر شب زنده دار بوده و احيا بگيريد و دعا کنيد چون کسي که شب قدر را از دست بدهد در واقع از رحمت الهي به دور مانده و ديگر فرصتي مناسب‌تر از اين برايش مهيا نخواهد شد.

وي اظهار داشت: ماه رمضان به عنوان سيد ماه‌ها است زيرا در اين ماه تمامي درهاي بهشت باز بوده و درهاي جهنم بسته است و اين به آن جهت است که خداوند متعال مي‌خواهد اگر فردي در طي کردن مسير حق و حقانيت يک جايي خطا و اشتباهي دارد اين خطا اغماض شده و زمينه براي رسيدن به بهشت الهي فراهم شود.

وي اضافه کرد: آنچه که در اين شب‌ها مهم است رقم خوردن سرنوشت انسان به دست خود اوست و در آن شرايطي مهيا شده که انسان به هر آنچه آرزو، خواسته و مصلحت‌اش در آن است با دست خود که همان عبادت و تضرع بوده برسد و لذا بايد از اين شب‌ها نهايت بهره را برد.

حجت الاسلام نجفي عنوان کرد: شب قدر شب تقدير و اندازه گيري بوده و خداوند متعال بر اساس استعداد، تلاش و شب زنده داري فرد چيزي را برايش مقدر مي‌کند اما اين شرايط قابل تغيير بوده و هم مي‌تواند ارتقاء داشته و هم تنزل داشته باشد.

وي تصريح کرد: در واقع قضا حتمي و غير قابل تغيير بوده اما قدر که تقدير و شب قدر باشد قابل تغيير است و فرد در تمام سال بايد شرايط و حضور قلبي که در شب هاي قدر برايش ايجاد شده را حفظ کرده و از آن مواظبت کند که اين حال از او گرفته نشود و اگر در حال ايجاد شده تغيير کند در تقدير هم تغيير حاصل خواهد شد و مقدر ما عوض مي شود.

وي تاکيد کرد: انسان همواره بايد داراي تفکر باشد و تا فرد در عواقب و لايه هاي زندگي اش فکر نکند هيچ وقت به مرحله توبه نمي رسد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌هاي علميه استان همدان افزود: توبه يعني پشيماني از گذشته و تا زماني که انسان به عواقب عمل خود فکر نکرده و تامل نکند و اعمال خود را ارزيابي نکرده باشد راه توبه را در پيش نخواهد گرفت و بايد همواره با خود خلوت کرده و راجع به نتيجه عمل خود تفکر کند.

وي خاطر نشان ساخت: توبه يعني اطاعت و پرستش خداوند متعال و از اين به بعد مسير روشن تر خواهد بود.

وي در رابطه با ارتباط بين شب‌هاي قدر و ضربت خوردن و شهادت حضرت علي (ع) بيان داشت: قطعا ارتباط بين اين دو موضوع وجود دارد و اميرالمومنين علي بن ابيطالب (ع) که ولادت با شکوهي در کعبه داشتند بايد شهادت ايشان نيز داراي ويژگي خاص باشد و اين به خاطر قدر و منزلت بالاي امام علي (ع) است.

وي ارتباط ديگر ضربت خوردن و به شهادت رسيدن امام علي (ع) با شب‌هاي قدر را موضوع امامت و ولايت عنوان کرد.

وي تفاوت بين مسيحيت و اسلام را در تفکر دانست و گفت: در مسيحيت مي‌گويد اول ايمان بياور و بعد تفکر کن در حالي که توصيه دين اسلام به مسلمانان اين است که اول فکر کنيم و اين جايگاه ويژه تفکر را نشان مي‌دهد و در شب‌هاي قدر به تفکر بسيار توصيه شده است.

محور ،روح و اصل شب قدر موضوع امامت است

کارشناس حوزه علميه استان همدان نيز در گفت‌وگو با ايسنا منطقه همدان بيان کرد: شب هاي قدر پيشينه‌اي بسيار طولاني دارد و مهم ترين اتفاقي که در اين شب‌ها رخ داده نزول قرآن و ملائکه است.

حجت الاسلام سيد "محمد سعيد بطحائيان" افزود: در کنار نزول قرآن و ملائکه اتفاقات ديگر همچون ضربت خوردن اميرالمومنين علي ابن ابيطالب(ع) و به شهادت رسيدن آن حضرت نيز رخ داده و يقينا بين اين دو موضوع ارتباط وجود دارد و نمي‌توان ادعا کرد که تقارن اين دو موضوع در کنار هم اتفاقي بوده است.

وي ارتباط اين دو موضوع معني‌دار عنوان و خاطر نشان کرد: طبق روايات معتقديم تمامي اتفاقاني که در عالم مي‌افتد حساب و کتاب و دليل داشته و خود به خود به وجود نمي‌آيند.

وي ادامه داد: گاهي يک خار کوچک که به پاي مومني مي‌رود کفاره گناهانش است و چطور اين موضوع کوچک و جزئي در زندگي داراي علت بوده اما يک اتفاق بزرگ مثل ضربت خوردن و شهادت اميرالمومنين که در شب‌هاي نوزدهم و بيست و يکم اتفاق مي افتد ارتباط و دليل وجود ندارد.

وي تصريح کرد: پيشينه شب قدر از ضربت خوردن حضرت علي(ع) بيشتر بوده اما اينکه اين دو اتفاق کنار هم قرار گرفته حتما دلايل و حکمت هاي زيادي دارد.

وي تاکيد کرد: يکي از ارتباط ها بين اين شب‌ها با شهادت اميرالمومنان اين باشد که بين ارتباط با خدا و مانوس شدن با قرآن و اهل بيت حتما پيوند وجود دارد.

وي با اشاره به حديث ثقلين افزود: طبق روايت پيامبر گرامي اسلام من براي شما قرآن و عترم را بر جاي مي‌گذارم و شب‌هاي نوزدهم و بيست و يکم قرآن و امام علي(ع) و شب بيست و سوم قرآن و حضرت ولي عصر(عج) که يکي از اعمالي که در اين شب‌ها بسيار توصيه شده خواندن دعاي فرج است که جايگاه و خواستگاه اصلي آن در اين شب است.

وي ادامه داد: پيوند خوردن قرآن با حضرت ولي عصر(عج) و امير المومنين علي بن ابيطالب (ع) و اهل بيت پيامبر(ص) از اسرار و حکمت‌هاي اين شب‌ها است و محور، روح و اصل شب قدر موضوع امامت است.

وي اضافه کرد: قرآن در زمان پيامبر هر ساله بر ايشان نازل مي‌شد اما دو نوع نزول داريم نزول دفعي و تدريجي که در نزول دفعي که يک جا بر پيامبر نازل شد ايشان ماموريت نداشتند آن را بر همه مردم بخوانند اما خودشان از واقعيت و روح قرآن اطلاع داشتند اما در نزول تدريجي که با توجه به اتفاقات در بيست‌وسه سال و خرد خرد بر ايشان نازل شد ماموريت داشتند قرآن را بر مردم بخوانند.

وي تاکيد کرد: در روايات نقل شده که شب قدر بعد از پيامبر نيز وجود دارد و زماني براي آن مشخص نشده و طبق روايات بعد از پيامبر ملائکه بر حضرت علي (ع) نازل مي‌شدند و اين موضوع همان اثبات ليله القدر بعد از پيامبر و مهم‌ترين نتيجه اثبات امامت امام علي (ع) بوده و به اين معنا است که ملائکه بر حجت خدا نازل مي شوند و در حال حاضر نيز بر امام زمان (ع) نازل مي شوند.

وي اظهار داشت: ملائکه همه اموري که به اراده خدا تنظيم وحتمي و قطعي مي شود را بر امام زمان (ع) ارائه مي کنند و تاييد آن در شب قدر توسط حضرت ولي عصر (عج) انجام مي شود.

وي اذعان کرد: در شب‌هاي قدر وظيفه ما دعا کردن است که خداوند بهترين تقديرها را براي ما در نظر بگيرد و مهم‌ترين اتفاقات زندگي ما که همان عمر، روزي، زندگي و ارتباطات ما است در اين شب ها رقم مي خورد.

وي درباره نحوه بهره بيشتر از شب قدر بيان داشت: قطعا مهم‌ترين کاري که در اين شب‌ها صورت مي‌گيرد تفکر و توجه است و وقتي اينگونه شد شناخت پيدا مي‌شود و در آن صورت استفاده محقق مي‌شود يعني تفکر و توجه، شناخت و استفاده (دعا و مناجات) بايد به دنبال هم بيايند و خود به خود انسان در شب قدر به خاطر تفکر و توجه و شناخت که حاصل شده اهل مناجات مي شود.

وي گفت: توبه يک کار عقلايي بوده و در شب قدر ما در کنار چشمه سار خداوند متعال آمديم و قرار است که با قلب خود از اين چشمه سيراب شويم پس بايد قلب خود را شست و شو دهيم و تفکر و توجه خود به خود توبه را به همراه خواهد آورد.

وي در پايان خاطر نشان ساخت: توجه و تفکر فرد در رابطه با بزرگي اين شب و رحمت خداوند باعث شده که خود را پاک کرده تا بتواند از نعمت و رحمت خداوند استفاده کند و همين موضوع باعث ميشود توبه محقق شود. /ایسنا


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.073 seconds.